1. 학력
학위명 | 출신학교명 | 졸업년도 |
학사 | 성균관대학교 사범대학 수학교육과 | 1994년 |
석사 | 성균관대학교 교육대학원 수학교육전공 | 1997년 |
박사 | Western Michigan University, 수학교육박사 | 2004년 |
2. 경력
기관명 | 직위명 | 시작년도 | 종료년도 |
Iowa Department of Education | 중등수학교과위원 | 2004 | 2007 |
University of Northern Iowa 수학과 | 조교수 | 2004 | 2010 |
University of Northern Iowa 수학과 | 부교수 | 2010 | 2015 |
성균관대학교 수학교육과 | Visiting Professor | 2011 | |
부산대학교 사범대학 수학교육과 | 부교수 | 2015 | 2018.8 |
부산대학교 사범대학 수학교육과 | 교수 | 2018.9 | 현재 |
3. 최근 주요 논문
1. 김해윤, 허난, 노지화, 강옥기. (2012). 수학과 교수·학습 과정에 핵심역량의 반영정도와 그 가능성에 대한 교사들의 인식조사. 한국학교수학회논문집, 15(4), 605-625.
2. Noh, J., Huh, N., & Ko, H. (2012). A new age in mathematics education in the U.S.: Interpreting the Common Core State Standards for Mathematics. Korean Journal of Mathematics, 20(4), 491-503.
3. Ko, H., Huh, N., & Noh, J. (2013). Assessing pre-service elementary teachers’ understanding of multiplication and division with fractions. In A.M. Lindmeier & A. Heinze (Eds.), Proceedings of the 37th International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5, 87. Kiel, Germany.
4. Noh, J., Warren, J., Huh, N., & Ko, H. (2013). Instruction using scaffolding for language learner students in solving word problems. Journal of the Korean Society of Mathematical Education Series D: Research in Mathematical Education, 17(3), 169-180.
5. Noh, J. & Sabey, K. (2014). What does multiplying two candy bars really mean? Educational Leadership, 71(7). http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/apr14/vol71/num07. [SSCI]
6. Noh, J. & Webb. M. (2015). Teacher learning of subject matter knowledge through an educative curriculum. Journal of Educational Research, 108(4), 292-305. [SSCI]
7. 노지화,Matthew Webb, "Integrating Math and Music: Teaching Ideas", 수학교육연구 /ISSN = 1226-6191, Vol.19, Issue.3, pp.177-193 (2015/09) (한국수학교육학회) ( 학진등재(후보))
8. 노지화,고호경,허난, "분수 나눗셈 스토리 문제 만들기에 관한 예비교사 지식 조사 연구", 한국 초등 수학 교육 학회지 /ISSN = 1229-3229, Vol.19, Issue.1, pp.19-30 (2016/01) (한국초등수학교육학회) ( 학진등재(후보))
9. 노지화,김영아,김동화, "A Study on Understanding of Fraction Division of Elementary Mathematical Gifted Students", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.32, Issue.4, pp.565-587 (2016/08) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
10. 노지화, "Analyzing Contexts Used in Textbook Problems - A Case of Precalculus -", 수학교육 논문집 /ISSN = 1226-6663, Vol.30, Issue.3, pp.295-308 (2016/09) (한국수학교육학회) ( 학진등재)
11. 노지화, "Teachers’ Decision and Enactment of Their Content Knowledge Assessed Through Problem Posing - A U.S. Case", 수학교육 논문집 /ISSN = 1226-6663, Vol.31, Issue.2, pp.153-166 (2017/05) (한국수학교육학회) ( 학진등재)
12. 노지화, "Secondary Mathematics Teachers’ Perceptions of Rate of Change", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.33, Issue.4, pp.431-451 (2017/08) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
13. 노지화, "Making Sense of Drawn Models for Operations of Fractions Involving Mixed Numbers", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.34, Issue.2, pp.203-217 (2018/02) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
14. 노지화, "Case Analysis of Modeling Lessons", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.35, Issue.2, pp.217-237 (2019/02) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
15. 노지화,김미령,정경영, "Examining Development of Collaborative Artificial Intelligence in the Context of Classroom Instruction", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.35, Issue.4, pp.509-528 (2019/08) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
16. 노지화,Meghan Schultz, "Incorporating Coding on Student Experience: Lessons Learned from an Action Research", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.36, Issue.2, pp.317-330 (2020/02) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
17. 노지화,이지운, "형성평가, 수행평가, 과정중심평가에 대한 재고찰", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.36, Issue.4, pp.515-535 (2020/08) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
18. 노지화, "An Elementary Teacher’s Journey Through Action Research for Improving Student Responses", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.37, Issue.2, pp.245-263 (2021/02) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
19. 노지화,고호경,허난, "RPP(Role-Play Presentation)를 통한 교사의 AI 교사와의 지각된 상호작용성 분석", 수학교육 /ISSN = 1225-1380, Vol.60, Issue.3, pp.321-340 (2021/08) (한국수학교육학회) (한국연구재단) ( 학진등재)
20. 노지화,최선미, "중학교 수학 교과서에 제시된 통계적 질문 분석", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.37, Issue.4, pp.481-497 (2021/08) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
21. 노지화,김은영, "실용수학 교육과정 및 교과서 분석", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.38, Issue.2, pp.241-256 (2022/02) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
22. 노지화,신우진,고호경, "우리나라와 뉴질랜드의 고등학교 통계 교육과정 분석", 한국학교수학회논문집 /ISSN = 1229-0890, Vol.25, Issue.1, pp.19-38 (2022/03) (한국학교수학회) ( 학진등재)
23. 노지화,장명석, "수학 게임을 활용한 복습 활동이 학생의 수학적 성향에 미치는 영향", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.38, Issue.4, pp.517-532 (2022/08) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
24. 노지화, "수학 교사의 수업실천역량 향상을 위한 수업관찰도구의 역할", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.39, Issue.2, pp.183-198 (2023/02) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)
25. 노지화,고호경,김병수,허난, "인공지능 활용 교육의 토픽모델링 분석을 통한 수학교육 연구 방향의 함의", 한국학교수학회논문집 /ISSN = 1229-0890, Vol.26, Issue.1, pp.1-19 (2023/03) (한국학교수학회) (한국연구재단) ( 학진등재)
26. 노지화, "융합 프로그램의 개발과 적용 -수학 교사의 신념을 중심으로-", East Asian Mathematical Journal /ISSN = 1226-6973, Vol.39, Issue.4, pp.377-392 (2023/08) (Executive Board of the Pusan Kyongnam Branch ofthe Korean MathematicalSociety) ( 학진등재)